Logo Żywiec Zdrój - napis falujący jak płynący potok
W Żywiec Zdrój od lat jesteśmy po stronie natury. Podejmowane przez nas każdego dnia działania prowadzone są z troską i szacunkiem do środowiska naturalnego. Podczas szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach w 2018 roku ogłosiliśmy ambitny plan – zobowiązaliśmy się, że już w 2021 roku zapewnimy zbiórkę takiej ilości plastiku, jaką wprowadzimy na rynek.

W jakim celu? Po to, by trafił do recyklingu, otrzymał kolejne życie i miał szansę wrócić np. w postaci kolejnego opakowania.

JAK ZAPEWNILIŚMY ZBIÓRKĘ 
RÓWNOWARTOŚCI 100% PLASTIKU?

Krok 1

Krok 1

Na podstawie naszej planowanej sprzedaży na dany rok/na kolejny rok, szacujemy ilość plastiku jaką wprowadzimy na rynek.
Krok 2

Krok 2

Dokładnie taki tonaż plastiku, zamiast trafić do środowiska, spalarni czy na wysypisko śmieci, zostaje, w ramach współpracy Żywiec Zdrój z Rekopolem, organizacją odzysku opakowań oraz firmami odpadowymi, zebrany z rynku i przesortowany.
Krok 3

Krok 3

Zebrany plastik trafił do recyklingu i został przetworzony, zyskał kolejne życie, stając się kolejnym opakowaniem lub przedmiotem codziennego użytku.
Co to znaczy, że zebraliście 100% plastiku?

CO POWINIENEŚ WIEDZIEĆ 
O ZOBOWIĄZANIU ŻYWIEC ZDRÓJ?

Podczas szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach w 2018 roku, zobowiązaliśmy się, że w 2020 roku zapewnimy zbiórkę takiej ilości plastiku, jaką wprowadzimy na rynek. W 2021 roku już po raz drugi wywiązaliśmy się z tego zobowiązania. Na podstawie danych sprzedaży określiliśmy planowaną ilość plastiku, który wprowadzimy w 2021 roku na rynek. Dokładnie taki tonaż plastiku, dzięki dofinansowaniu z naszej strony, zamiast trafić do środowiska, spalarni czy na wysypisko śmieci, został, w ramach współpracy z firmami odpadowymi, sortowniami oraz recyklerami zebrany z rynku i przekazany do recyklingu i pozostając w obiegu otrzymał kolejne życie. Przy realizacji zobowiązania współpracowaliśmy z Rekopolem - organizacją odzysku opakowań.

Nie. Zapewniliśmy zbiórkę ekwiwalentu tworzyw sztucznych, które wprowadziliśmy na rynek – są to zarówno butelki naszej marki, jak i innych marek napojowych, ale nie tylko. Ważne dla nas było to, by zapewnić zbiórkę opakowań z tworzyw sztucznych, które generowane są w gospodarstwach domowych. Ważne jest to, by opakowania plastikowe nie trafiały do środowiska, a pozostały w obiegu i zostały ponownie przetworzone. Tym sposobem ograniczamy potrzebę produkcji nowego plastiku na rzecz tego z recyklingu.

Jesteśmy po stronie natury, a to oznacza, że troska o środowisko naturalne przyświeca nam na każdym etapie naszej działalności. Promujemy racjonalne podejście do wykorzystywania opakowań i chcieliśmy wziąć odpowiedzialność nie tylko za oferowany przez nas produkt, ale również za opakowanie, w którym jest sprzedawany. Z tego też względu w 2021 roku już po raz drugi zapewniliśmy zbiórkę takiej samej ilości plastiku, jaką wprowadziliśmy na rynek. Po co? By trafił do recyklingu i miał szansę wrócić w postaci kolejnej butelki, zamiast wylądować na wysypisku czy w spalarni. Zaczęliśmy od siebie, ale wierzymy równocześnie, że ten krok będzie impulsem dla innych, by spojrzeć na plastik jak na wartościowy surowiec, a nie odpad. PET to surowiec, który można przetwarzać w sposób bezpieczny dla środowiska, jednak porzucony na plaży czy w lesie staje się poważnym problemem i zagrożeniem dla środowiska. Naszym zobowiązaniem chcieliśmy dać przykład innym, zapobiegając zanieczyszczeniu natury, ale także ograniczając wydobycie zasobów naturalnych potrzebnych do produkcji kolejnych tworzyw sztucznych.

Zebrany plastik trafia do recyklera, który przetwarza go na tzw. rPET, czyli plastik z recyklingu. Od jakości przetworzonego surowca zależy, czy zostanie on ponownie wykorzystany do produkcji kolejnego opakowania na żywność, które musi spełniać bardzo wysokie normy jakościowe, czy wróci w postaci innych przedmiotów użytkowych. Przy obecnym systemie segregacji odpadów nierzadko zdarza się, że uzyskany po procesie recyklingu surowiec nie nadaje się do użycia na kolejną butelkę do napoju, szczególnie dla naturalnej wody źródlanej, jaką jest Żywiec Zdrój.

Rekopol jest organizacją odzysku opakowań, która w naszym imieniu realizuje prawny obowiązek zbiórki i recyklingu m. in. tworzyw sztucznych, współpracując z kilkudziesięcioma firmami odpadowymi, sortowaniami i recyklerami na terenie całego kraju. Jako jedyna w Polsce założona została bezpośrednio przez przedsiębiorców i składa się podmiotów, reprezentujących cały łańcuch wartości – producentów opakowań, producentów produktów w opakowaniach, jak i firm gospodarki odpadami. Co więcej, to jedyna organizacja odzysku opakowań, która działa w oparciu o zasadę non-for-profit. Decydując się na współpracę z Rekopolem, chcieliśmy całemu procesowi zagwarantować transparentność, zgodność z obowiązującymi przepisami prawa oraz międzynarodowymi standardami, a także niezwykłą rzetelność całego procesu. Wiedząc, że nasze zobowiązanie jest unikatowym na skalę kraju przedsięwzięciem, chcieliśmy mieć absolutną pewność, że będziemy w stanie prześledzić drogę każdego zebranego i przetworzonego w naszym imieniu kilograma plastiku. Rekopol jako partner gwarantuje dużo więcej – współpracę z wiarygodnymi odbiorcami odpadów i recyklerami, audyty, a przede wszystkim realne działania edukacyjne, które towarzyszą naszej zbiórce.

To bardzo duże przedsięwzięcie. Chcieliśmy mieć pewność, że mu podołamy, dlatego postawiliśmy na doświadczonego i sprawdzonego partnera.

Tak – zależało nam, aby plastik został zebrany wyłącznie z miejsc, gdzie faktycznie trafiają nasze produkty, czyli z gospodarstw domowych. To właśnie dlatego kładziemy tak duży nacisk na edukację w zakresie poprawnej segregacji tworzyw sztucznych (między innymi w ramach kampanii #dożółtegokosza). Zależy nam na wyjaśnieniu, dlaczego i w jaki sposób indywidualne zaangażowanie każdego z nas wpływa na kwestie recyklingu w Polsce. Na koniec dnia to każdy z nas zatem, wyrzucając plastik do żółtego kosza, realnie przyczynił się do realizacji tego zobowiązania.

Co roku na rynek trafia ok. miliona ton opakowań plastikowych, z czego ok. 2,5% stanowią opakowania plastikowe Żywiec Zdrój. Ekwiwalent takiej ilości został z rynku zebrany i przekazany do recyklingu. Warto również zaznaczyć, że każdy producent w Polsce jest zobligowany do zapewnienia zbiórki ekwiwalentu 23,5% plastiku, wprowadzanego przez siebie rocznie na rynek. My już w momencie ogłoszenia zobowiązania pod koniec 2018 roku, realizowaliśmy tę zbiórkę na poziomie przekraczającym te wytyczne, a konkretnie 33,5%. W 2019 rok poziom zbiórki równowartości wprowadzonego przez nas na rynek plastiku wynosił już 67%, a w 2020 roku zapewniliśmy zbiórkę równowartości 100% plastiku. Każdego roku ten licznik się zeruje i zbiórka realizowana jest od nowa, w trybie miesięcznym, na bazie rocznych danych sprzedażowych.Na podstawie tych danych określiliśmy ilość plastiku, który wprowadzimy na rynek w 2021 roku i ponownie zebraliśmy i przekazaliśmy do recyklingu równowartość 100%.

O ZOBOWIąZANIU w mediach

  • Plik
    Bezprecedensowe zobowiązanie środowiskowe Żywiec Zdrój zrealizowane - Zobacz
  • Plik
    Wielkie firmy w służbie ekologii! Jak Żywiec Zdrój dba o środowisko? - Zobacz
  • Plik
    Bezprecedensowe zobowiązanie środowiskowe Żywiec Zdrój zrealizowane - Zobacz
  • Plik
    Bezprecedensowe zobowiązanie środowiskowe Żywiec Zdrój zrealizowane - Zobacz
  • Plik
    Jako pierwsza w Polsce, firma zebrała i przekazała do recyklingu równowartość 100% wprowadzonego na rynek w 2021 roku plastiku - Zobacz
  • Plik
    Bezprecedensowe zobowiązanie środowiskowe Żywiec Zdrój zrealizowane - Zobacz
  • Plik
    Bezprecedensowe zobowiązanie środowiskowe Żywiec Zdrój zrealizowane - Zobacz
  • Plik
    Żywiec Zdrój zebrał i przekazał do recyklingu równowartość 100 proc. wprowadzonego na rynek w 2021 roku plastiku! - Zobacz
  • Plik
    Butelki PET: duży może więcej. Jak usprawnić system odzysku i recyklingu butelek PET - Zobacz
  • Plik
    Bezprecedensowe zobowiązanie środowiskowe Żywiec Zdrój zrealizowane - Zobacz

Ustawienia prywatności

Tutaj możesz w dowolnej chwili deklarować i modyfikować ustawienia plików cookie.

Niezbędne pliki cookies

Są niezbędne w celu zapewnienia funkcjonowania witryny internetowej i nie można ich wyłączyć. Zazwyczaj są stosowane w odpowiedzi na podjęte przez użytkownika działania związane z żądaniem usług (ustawienie preferencji w zakresie prywatności użytkownika, logowanie, wypełnianie formularzy itp.).

Można ustawić przeglądarkę, aby blokowała takie pliki cookie lub wyświetlała odpowiednie powiadomienia, jednak niektóre części witryny nie będą wówczas działały.

Analityczne pliki cookie

Umożliwiają nam liczenie odwiedzin i źródeł ruchu oraz pomiar i poprawę wydajności naszej witryny. Pokazują nam, które strony są najmniej i najbardziej popularne i w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie.

Jeśli użytkownik nie zgodzi się na ich zastosowanie, nie będziemy wiedzieli, kiedy odwiedził naszą witrynę i nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności

Personalizujące pliki cookie

Służą do zwiększenia funkcjonalności witryny internetowej i personalizacji jej treści. Mogą być stosowane przez nas lub przez osoby trzecie, których usługi zostały dodane do naszych stron. Jeśli użytkownik nie zezwoli na ich zastosowanie, niektóre lub wszystkie z tych usług mogą nie działać poprawnie.

Pliki cookie do targetowania

Mogą zostać użyte przez naszych partnerów reklamowych poprzez naszą witrynę w celu stworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania mu odpowiednich reklam na innych witrynach. Nie przechowują bezpośrednio danych osobowych, lecz pozwalają na jednoznaczną identyfikację przeglądarki i urządzenia internetowego użytkownika. W razie braku zgody na ich zastosowanie reklamy prezentowane użytkownikowi będą w mniejszym stopniu dostosowane do jego zainteresowań.

Więcej informacji można znaleźć w oświadczeniu o plikach cookie.