W jakim celu? Po to, by trafił do recyklingu, otrzymał kolejne życie i miał szansę wrócić np. w postaci kolejnego opakowania.
Zbiórkę plastiku zapewniliśmy także w roku 2021 i 2022.
JAK ZAPEWNILIŚMY ZBIÓRKĘ
RÓWNOWARTOŚCI 100% PLASTIKU?
CO POWINIENEŚ WIEDZIEĆ
01.Co to znaczy, że zebraliście 100% plastiku?
Podczas szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach w 2018 roku, zobowiązaliśmy się, że w 2020 roku zapewnimy zbiórkę takiej ilości plastiku, jaką wprowadzimy na rynek. W 2021 roku już po raz drugi wywiązaliśmy się z tego zobowiązania. Na podstawie danych sprzedaży określiliśmy planowaną ilość plastiku, który wprowadzimy w 2021 roku na rynek. Dokładnie taki tonaż plastiku, dzięki dofinansowaniu z naszej strony, zamiast trafić do środowiska, spalarni czy na wysypisko śmieci, został, w ramach współpracy z firmami odpadowymi, sortowniami oraz recyklerami zebrany z rynku i przekazany do recyklingu i pozostając w obiegu otrzymał kolejne życie. Przy realizacji zobowiązania współpracowaliśmy z Rekopolem - organizacją odzysku opakowań.
02.Czy zebrany plastik to wyłącznie wasze butelki?
Nie. Zapewniliśmy zbiórkę ekwiwalentu tworzyw sztucznych, które wprowadziliśmy na rynek – są to zarówno butelki naszej marki, jak i innych marek napojowych, ale nie tylko. Ważne dla nas było to, by zapewnić zbiórkę opakowań z tworzyw sztucznych, które generowane są w gospodarstwach domowych. Ważne jest to, by opakowania plastikowe nie trafiały do środowiska, a pozostały w obiegu i zostały ponownie przetworzone. Tym sposobem ograniczamy potrzebę produkcji nowego plastiku na rzecz tego z recyklingu.
03.Dlaczego podjęliście takie zobowiązanie?
Jesteśmy po stronie natury, a to oznacza, że troska o środowisko naturalne przyświeca nam na każdym etapie naszej działalności. Promujemy racjonalne podejście do wykorzystywania opakowań i chcieliśmy wziąć odpowiedzialność nie tylko za oferowany przez nas produkt, ale również za opakowanie, w którym jest sprzedawany. Z tego też względu w 2021 roku już po raz drugi zapewniliśmy zbiórkę takiej samej ilości plastiku, jaką wprowadziliśmy na rynek. Po co? By trafił do recyklingu i miał szansę wrócić w postaci kolejnej butelki, zamiast wylądować na wysypisku czy w spalarni. Zaczęliśmy od siebie, ale wierzymy równocześnie, że ten krok będzie impulsem dla innych, by spojrzeć na plastik jak na wartościowy surowiec, a nie odpad. PET to surowiec, który można przetwarzać w sposób bezpieczny dla środowiska, jednak porzucony na plaży czy w lesie staje się poważnym problemem i zagrożeniem dla środowiska. Naszym zobowiązaniem chcieliśmy dać przykład innym, zapobiegając zanieczyszczeniu natury, ale także ograniczając wydobycie zasobów naturalnych potrzebnych do produkcji kolejnych tworzyw sztucznych.
04.Co zrobiliście z zebranym plastikiem? Czy wykorzystacie go do produkcji kolejnych butelek?
Zebrany plastik trafia do recyklera, który przetwarza go na tzw. rPET, czyli plastik z recyklingu. Od jakości przetworzonego surowca zależy, czy zostanie on ponownie wykorzystany do produkcji kolejnego opakowania na żywność, które musi spełniać bardzo wysokie normy jakościowe, czy wróci w postaci innych przedmiotów użytkowych. Przy obecnym systemie segregacji odpadów nierzadko zdarza się, że uzyskany po procesie recyklingu surowiec nie nadaje się do użycia na kolejną butelkę do napoju, szczególnie dla naturalnej wody źródlanej, jaką jest Żywiec Zdrój.
05.Jaka była rola Rekopolu w realizacji tego zobowiązania?
Rekopol jest organizacją odzysku opakowań, która w naszym imieniu realizuje prawny obowiązek zbiórki i recyklingu m. in. tworzyw sztucznych, współpracując z kilkudziesięcioma firmami odpadowymi, sortowaniami i recyklerami na terenie całego kraju. Jako jedyna w Polsce założona została bezpośrednio przez przedsiębiorców i składa się podmiotów, reprezentujących cały łańcuch wartości – producentów opakowań, producentów produktów w opakowaniach, jak i firm gospodarki odpadami. Co więcej, to jedyna organizacja odzysku opakowań, która działa w oparciu o zasadę non-for-profit. Decydując się na współpracę z Rekopolem, chcieliśmy całemu procesowi zagwarantować transparentność, zgodność z obowiązującymi przepisami prawa oraz międzynarodowymi standardami, a także niezwykłą rzetelność całego procesu. Wiedząc, że nasze zobowiązanie jest unikatowym na skalę kraju przedsięwzięciem, chcieliśmy mieć absolutną pewność, że będziemy w stanie prześledzić drogę każdego zebranego i przetworzonego w naszym imieniu kilograma plastiku. Rekopol jako partner gwarantuje dużo więcej – współpracę z wiarygodnymi odbiorcami odpadów i recyklerami, audyty, a przede wszystkim realne działania edukacyjne, które towarzyszą naszej zbiórce.
06.Dlaczego nie zebraliście plastiku sami?
To bardzo duże przedsięwzięcie. Chcieliśmy mieć pewność, że mu podołamy, dlatego postawiliśmy na doświadczonego i sprawdzonego partnera.
07.Skąd plastik został zebrany? Czy wyłącznie z gospodarstw indywidualnych?
Tak – zależało nam, aby plastik został zebrany wyłącznie z miejsc, gdzie faktycznie trafiają nasze produkty, czyli z gospodarstw domowych. To właśnie dlatego kładziemy tak duży nacisk na edukację w zakresie poprawnej segregacji tworzyw sztucznych (między innymi w ramach kampanii #dożółtegokosza). Zależy nam na wyjaśnieniu, dlaczego i w jaki sposób indywidualne zaangażowanie każdego z nas wpływa na kwestie recyklingu w Polsce. Na koniec dnia to każdy z nas zatem, wyrzucając plastik do żółtego kosza, realnie przyczynił się do realizacji tego zobowiązania.
08.Ile plastiku wprowadziliście i zebraliście z rynku w 2021 roku?
Co roku na rynek trafia ok. miliona ton opakowań plastikowych, z czego ok. 2,5% stanowią opakowania plastikowe Żywiec Zdrój. Ekwiwalent takiej ilości został z rynku zebrany i przekazany do recyklingu. Warto również zaznaczyć, że każdy producent w Polsce jest zobligowany do zapewnienia zbiórki ekwiwalentu 23,5% plastiku, wprowadzanego przez siebie rocznie na rynek. My już w momencie ogłoszenia zobowiązania pod koniec 2018 roku, realizowaliśmy tę zbiórkę na poziomie przekraczającym te wytyczne, a konkretnie 33,5%. W 2019 rok poziom zbiórki równowartości wprowadzonego przez nas na rynek plastiku wynosił już 67%, a w 2020 roku zapewniliśmy zbiórkę równowartości 100% plastiku. Każdego roku ten licznik się zeruje i zbiórka realizowana jest od nowa, w trybie miesięcznym, na bazie rocznych danych sprzedażowych.Na podstawie tych danych określiliśmy ilość plastiku, który wprowadzimy na rynek w 2021 roku i ponownie zebraliśmy i przekazaliśmy do recyklingu równowartość 100%.
O ZOBOWIąZANIU w mediach
- Bezprecedensowe zobowiązanie środowiskowe Żywiec Zdrój zrealizowane - Zobacz
- Wielkie firmy w służbie ekologii! Jak Żywiec Zdrój dba o środowisko? - Zobacz
- Bezprecedensowe zobowiązanie środowiskowe Żywiec Zdrój zrealizowane - Zobacz
- Bezprecedensowe zobowiązanie środowiskowe Żywiec Zdrój zrealizowane - Zobacz
- Jako pierwsza w Polsce, firma zebrała i przekazała do recyklingu równowartość 100% wprowadzonego na rynek w 2021 roku plastiku - Zobacz
- Bezprecedensowe zobowiązanie środowiskowe Żywiec Zdrój zrealizowane - Zobacz
- Bezprecedensowe zobowiązanie środowiskowe Żywiec Zdrój zrealizowane - Zobacz
- Żywiec Zdrój zebrał i przekazał do recyklingu równowartość 100 proc. wprowadzonego na rynek w 2021 roku plastiku! - Zobacz
- Butelki PET: duży może więcej. Jak usprawnić system odzysku i recyklingu butelek PET - Zobacz
- Bezprecedensowe zobowiązanie środowiskowe Żywiec Zdrój zrealizowane - Zobacz